بهینه سازی سایت برای Conversion Path Mapping

چگونه با بهبود نرخ تبدیل Conversion Rate ترافیک سایت را افزایش دهیم؟ زی لایسنس

با توجه به اینکه اتریبیوشن Last Click در آنالیتیکس 4، درواقع همان Last Click non-Direct است، این مسیر نشان دهنده کانورژن‌هایی است که دایرکت تنها مسیر طی شده توسط کاربر بوده است. به گفته گوگل، گزارش Conversion Paths  در آنالیتیکس 4 به شما کمک می‌کند دو چیز را درک کنید. به عنوان مثال، اگر تصویری دارید که در آن شخص به دنبال دکمه CTA شماست، توجه بازدید کننده به طور خودکار به آنجا هدایت می شود، زیرا آنها به صورت ناخودآگاه نگاهش شخص را در تصویر می بینند. تئوری این بود که دکمه سبز رنگ عملکرد بهتری خواهد داشت برای اینکه مثل چراغ راهنما معنی «اجازه حرکت» یا «تشویق انجام کار» می‌دهد. ارزش پیشنهادی قولی است به مشتریان بالقوه شما در مورد اینکه با محصول شما به چه چیزی دست خواهند یافت یا چه مشکلاتی را حل خواهد کرد.

بهینه‌سازی ضریب تبدیل یا CRO که مخفف Conversion Rate Optimization است یک تکنیک بسیار قدرتمند است که می‌تواند به سایت‌ها کمک کند تا هزاران منبع جدید درآمد ایجاد کنند. یکی از جنبه های مهم بهبود Conversion rate ، آزمایش و بهینه سازی مداوم است. مشاوران بازاریابی دیجیتال در راه اندازی تست های A/B برای مقایسه نسخه های مختلف وب سایت، صفحات فرود یا کمپین های تبلیغاتی شما مهارت دارند. از طریق آزمایش های تکراری، آنها می توانند شناسایی کنند که کدام عناصر بیشتر در بین مخاطبان شما طنین انداز شده و دارایی های دیجیتال شما را بر این اساس اصلاح کنند. همانطور که در مورد رویدادهای تبدیل وب سایت  و خود CRV صحبت کردیم، می توانید بلافاصله به این نتیجه برسید که ارتباط قوی با درآمد کسب و کار شما دارد. وقتی می‌خواهید بررسی کنید که آیا استراتژی و فعالیت‌های بازاریابی شما کار می‌کنند، یک چیز اساسی است.

­سایت بزرگ هاب اسپات در یکی از تحقیقات خود برای بررسی نرخ تبدیل CTA های تصویری و بنری، دو دکمه CTA، یکی به صورت بنری و یکی متنی، در صفحه سایت‌اش قرار داد. طبق آماری که در آخر به دست آمد، فقط 6 درصد از کاربران، از طریق بنر تبدیل شده بودند. قیمت محصولات‌تان مناسب است، کیفیت خوبی دارند، در بستر اینترنت تبلیغات زیادی برای آن کرده‌اید و حتی بازدید سایت‌تان هم بالاست؛ اما در نهایت... دلیل آن چیست؟ بازدید کنندگان بالا و در مقابل خرید پایین محصولات، نشان از یک چیز دارد و آن هم "نرخ تبدیل" پایین است. نظرسنجی از مشتری به شما این امکان را می‌دهد تا به درک بهتری از مشتریان خود دست پیدا کنید. با این کار متوجه می‌شوید که چه چیزی آنها را به خرید تشویق می‌کند یا برعکس، آنها را از سایت گریزان کرده است.

همچنین می‌توانید از تعداد موجودی محصول در انبار، زمان رسیدن محصول به‌دست مشتری، شمارش معکوس زمان پیشنهاد و … استفاده کنید. صفحاتی که بر اساس داده‌های آماری فکر می‌کنید نرخ تبدیل بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد را بررسی کنید. کار را بر مبنای اطلاعاتی که دارید آغاز کنید و سپس به سراغ کارهای جزئی‌تر بروید. با ابزاری مثل «Google Analytics» می‌توانید به داده‌های واقعی در مورد منابع ترافیک ورودی سایت، سن، جنسیت بازدیدکنندگان و … دسترسی داشته باشید. به خاطر داشته باشید، برای بهینه سازی حتما باید برای هر اقدامی دیتا یا اطلاعات داشته باشیم. برای جمع‌آوری داده‌های فرم، مطلب ۴ روش فرم ترکینگ در گوگل تگ منیجر را مطالعه کنید.

اگر یک مشتری در مرحله پرداخت مشکل داشت یا در انتخاب سایز مناسب معطل شد، این بازخورد بسیار مهم است و می‌تواند در طراحی جدید سایت استفاده شود تا مشتری دیگر با مشکل مواجه نشود. بهینه‌سازی ضریب تبدیل برای هر صاحب سایتی بسیار مهم است حتی اگر هیچ محصول یا خدماتی نمی‌فروشید. اگر می‌خواهید کاربر در لیست ایمیلتان ثبت‌نام کند یا به موسسه خیریه‌تان کمک کند و یا صفحه فیس‌بوکتان را لایک کند، بهینه‌سازی ضریب تبدیل در همه سناریوها کمک می‌کند. اقدام به عمل دکمه‌ یا کاری است که شما به کمک آن از کاربران می‌خواهید کاری که مورد نظر شما است را انجام دهند. برای آن که بتوانید این دکمه را نیز بهینه سازی کنید می‌توانید روی فونت، سایز، رنگ و دیگر فاکتورهای این دکمه تغییراتی ایجاد کنید. اگر یک کاربر چندین بار وارد سایت شما شود، چندین فرصت تبدیل به وجود می آید.تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی داریم و یک کاربر با هر بازدید (سشن) می تواند یک خرید انجام دهد.

بدون شک هرچه این نرخ بالاتر باشد، یعنی سایت محبوبتر بوده و احتمال موفقیت آن بالاتر است. کارشناسان هر سایت و فضای مجازی از داده‌های مختلفی برای تعیین نرخ تبدیل و بهینه سازی آن استفاده می‌کنند. به طور خلاصه نرخ تبدیل به شما اطلاعاتی خواهد داد تا بتوانید با رفتار کاربران، کارایی وب سایت و بازخوردها آشنا شده و از آنالیز داده‌های آن برای رفع کمبودها و توسعه نقاط قوت خود استفاده کنید. یک مشاور بازاریابی دیجیتال می‌داند که وقتی صحبت از بهینه‌سازی نرخ تبدیل به میان می‌آید، یک اندازه برای همه مناسب نیست. آنها تجزیه و تحلیل عمیقی از مخاطبان هدف شما انجام می دهند، ترجیحات، نقاط دردناک و رفتار آنلاین آنها را شناسایی می کنند.

دسترسی به این اطلاعات در حالت کلی به دو روش تحلیلی و استفاده از ابزارها و روش استفاده از نظرات مردمی انجام می‌شود. مثلا، نتیجه استفاده از دکمه خرید قرمز سمت راست یا دکمه خرید سبز سمت چپ، در دو بازه زمانی مشابه بررسی می‌کنیم. هر کدام که تاثیر بیشتری در نرخ تبدیل داشت را برای طراحی سایت در نظر می‌گیریم. فقط به این موضوع دقت کنید که هر بار باید یک عامل را در نظر بگیرید تا دقیقا متوجه نتیجه هر کدام شوید. مثلا زمانی که من در حال خواندن یک مقاله انگلیسی در مورد نرخ تبدیل در سایت هاب اسپات بودم، با یک پیشنهاد جذاب روبرو شدم! پیشنهاد این بود که با دادن شماره تماس و ایمیل، pdf راهنمای کامل بهینه سازی و سئوی سایت را از آنها دریافت کنم.

حال که تصمیم بر افزایش نرخ تبدیل سایت خود گرفتید باید روند پیشرفت خود را هم بسنجید. به همین دلیل ابزارهایی مانند Hotjar و گوگل آنالیتیکس با اطلاعات مفیدشان کمک می‌کنند تا به‌خوبی تعامل مخاطب با سایت خود را ببینید و تصمیم‌های راهبردی را برای افزایش نرخ تبدیل بگیرید. برای مثال می‌توانید بفهمید فرآیند خرید شما برای مخاطب پیچیده است یا خیر؟ یا چه عواملی باعث عدم خرید مخاطب شده است و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید. برای یادگیری آنالیتیکس ورژن 4 از دوره GA4 منتوریکس استفاده نمایید. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا SEO نه تنها برای جذب ترافیک جدید به سایت مفید است، بلکه می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل نیز کمک کند. کاربران از طریق جستجوهای مرتبط وارد سایت می‌شوند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما برای کلمات کلیدی مناسب بهینه شده است.

تصور کنید یک سایت تخفیف‌های فصلی دارد و اجناس خود را با استفاده از کد تخفیف به فروش می‌رساند. خب، همانطور که حدس زدید مخاطب کد تخفیف را می‌زند و از سایت شما خرید می‌کند، چون اگر همین را از سایت بغلی بخواهد بخرد باید 20 درصد گران‌تر بخرد! کمپین‌های ریتارگتینگ نیز بسیار مهم هستند و باید به آن اهمیت داد. بنیان نرخ تبدیل و افزایش نرخ تبدیل بر روی اقدام کاربر به عملی مانند خرید یا ثبت‌نام، بسته شده است. پس با گذاشتن دکمه اقدام به عمل (CTA) غیراستاندارد و نامناسب فرصت افزایش نرخ تبدیل را از دست ندهید! کلمات مورد استفاده برای دعوت مخاطبان، نوع دکمه، رنگ آن و چند فاکتور دیگر برای طراحی دکمه اقدام به عمل اهمیت دارند که باید به تمامی آن‌ها توجه کنید.

پیشنهاد ارزش شما باید نشان دهد که چرا محصول شما ارزش خرید از شما را دارد و نه شخص دیگری. برای آشنایی با ابزارهای چت آنلاین ایرانی، حتما مطلب «بهترین ابزارهای گفتگوی آنلاین ایرانی برای سایت» را بخوانید. از دیگر ابزارهای تحلیل داده، استفاده از نقشه‌های کلیکی و گرمای است. این نقشه‌ها به شما نشان خواهند داد که بخش‌های پر طرفدار سایت شما کدام بخش بوده و کدام بخش‌ها کلیک کمتری داشته‌اند. اگر تمایل دارید بیشتر راجع به نرخ تبدیل یا Conversion Rate بدانید؛ پیشنهاد میکنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که تمرکزتان را صرفا روی تعداد بالای ورودی گذاشته‌اید، این را به شما بگویم که دارید هدف را گم می‌کنید.

میبینید؟ دیگر نمیتوان به این نرخ تبدیل 100% برچسب عالی بودن را زد! پس تعداد بازدیدکنندگان نیز در کنار Conversion Rate اهمیت دارد. اگر سایت شما برای تمامی نمایشگر ها از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل ریسپانسیو باشد؛ قاعدتا کاربران با وسایل ارتباطی مختلف، راحت تر با سایت شما کار میکنند و تصویر بهتری از سایت دریافت میکنند. به این جهت شما میتوانید از ابزارهای بسیاری که در زمینه آنالیز نرخ تبدیل وجود دارند، جهت ردیابی عملکرد آن استفاده کنید. اگر بخواهید از بهترین ابزار موجود استفاده کنید، پیشنهاد ما گوگل آنالیتیکس است.

اگر ساختار و نقشه سایت برای بازدیدکننده واضح نباشد، سردرگم می‌شود و سایت را ترک می‌کند. باید مطمئن شوید که کاربر به‌راحتی و سریع بین بخش‌های مختلف وب‌سایت جابه‌جا می‌شود و با کمترین کلیک به هدفش می‌رسد. با این کار، علاوه بر نرخ تبدیل، شهرت و اعتبار برند نیز افزایش می‌یابد. ممکن است در فروشگاه خرده‌فروشی، بخواهیم افراد بیشتری را ببینیم که فروشگاه را رصد می‌کنند، خرید هم انجام دهند. ما می‌توانیم از بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنیم تا بفهمیم چرا آنها خرید نمی‌کنند.

مهم نیست که پیشنهاد شما چقدر خوب است یا دکمه دعوت به اقدام چقدر زیبا طراحی‌شده! اگر کاربر به شما اعتماد نکند، عمل مورد نظر شما را انجام نمی‌دهد. مثلاً به بازدیدکننده اطمینان دهید که از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آن‌ها سوءاستفاده نمی‌کنید و سایتتان ایمن است. صفحه اصلی سایت، صفحه فروش محصول و …، از انواع صفحه‌های فرود هستند. مثلا در یک سایت فروشگاهی و در صفحه فروش محصول، بازدیدکننده می‌تواند با کلیک بر دکمه «افزودن به سبد خرید» خریدش را انجام دهد. مشخصات دکمه «افزودن به سبد خرید» که شامل رنگ، سایز دکمه، سایز و فونت نوشته می‌شود را باید بهینه کنید.

یک چیز این است که کاربران را وادار به بازدید از وب سایت خود کنید، اما متقاعد کردن آنها برای تبدیل به صفحه شما (فرم را پر کنید، از صفحه تماس بازدید کنید یا خرید انجام دهید) چیز دیگری است. اما استراتژی خوب شما را برنده جنگ می‌کند و استراتژی بد استراتژی مرگ است! اگر استراتژی محتوای شما نتواند مخاطبان را راضی کند و پاسخ آن‌ها را بدهد، باعث افزایش نرخ پرش می‌شوید و بهینه‌سازی‌های شما در راه نرخ تبدیل، نتیجه عکس می‌دهد. پس پرسونا خود را بشناسید و استراتژی محتوا را براساس پرسوناهای‌تان بچینید. رگنار لاتبروک می‌گوید دنیا عوض شده است و ما باید با آن عوض شویم. بیراه هم نمی‌گوید، دنیای تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و اگر ما از آن عقب بمانیم ضرر زیادی خواهیم کرد.

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion rate optimization CRO) یک فرایند سیستماتیک در راستای افزایش درصد بازدیدکنندگان وب سایت که اقداماتی مانند پرکردن فرم تماس، تبدیل شدن به یک مشتری و غیره انجام می دهند،. فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل شامل درک و شناسایی اینکه چگونه کاربران از طریق سایت شما یک هدف مشخص را انجام می دهند و یا از بازدید سایت شما صرف نظر می کنند. کسب‌وکارها برای شناخت بهتر مشتریان و بهبود خدمات خود به داده‌های آنلاین وابسته هستند. ایجاد یک وبلاگ فعال و پر محتوا می‌تواند به شدت به بهبود CRO (بهینه‌سازی نرخ تبدیل) و ایجاد سرنخ‌های ارتباطی مؤثر کمک کند. ارائه محتوای مفید می‌تواند به جذب مخاطبان جدید کمک کرده و باعث تبدیل آنها به مشتریان وفادار و همیشگی شود. وبلاگ به شما اجازه می‌دهد تا ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان خود برقرار کنید و آنها را به عمل ترغیب کنید.

به همین دلیل است که بهینه کردن نرخ تبدیل، یکی از مهم ترین کارهایی است که هر صاحب سایتی باید به آن توجه کند. به کارگیری این استراتژی‌ها به صورت یکپارچه و با توجه به اهداف خاص کسب‌وکار و نیازهای مخاطبان می‌تواند به بهینه‌سازی نرخ تبدیل کمک کند. مزایای مشارکت با یک مشاور بازاریابی دیجیتال را نمی توان اغراق کرد. آنها تخصص زیادی را به میز می آورند و به شما این امکان را می دهند که دنیای پیچیده بازاریابی آنلاین را با اطمینان حرکت کنید. پس در واقع یک دیجیتال مارکتر متخصص در نقش مشاور می تواند در تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک بسیار بزرگ و تخصصی کند.

اگر با این ابزار آشنا نیستید مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ را بخوانید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل فرآیندی برای ترغیب افراد بیشتری در فروشگاه به خرید چیزی است. برای فروشگاه خرده‌فروشی ما، این به معنای تبدیل شخصی در حال مرور در فروشگاه به شخصی است که از فروشگاه خارج می‌شود و با خرید آن را ترک می‌کند. فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کرده و به صورت پویا و هوشمندانه‌تری به بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود بپردازند. خواندن نظرات کاربری گذشته که توسط مشتری‌ها نوشته شده است راه خوبی برای بهینه‌سازی تجربه آنلاین آن‌هاست.

بسیار مهم است که هنگام استفاده کردن از تبلیغات پولی، مطالب متقاعدکننده ای را ایجاد کنید. شما می توانید این کار را از طریق نسخه های تبلیغاتی مختلف، استفاده کردن از کلمات کلیدی و ارائه دادن یک CTA(فراخوان عمل) متقاعد کننده انجام دهید. محتوا در دیجیتال مارکتینگ پادشاه است و یک مشاور بازاریابی دیجیتال می‌داند که چگونه محتوایی ایجاد کند که باعث ایجاد تبدیل شود. آن‌ها می‌دانند چگونه سرفصل‌های قانع‌کننده، کپی متقاعدکننده، و گرافیک‌های جذاب بصری ایجاد کنند که بازدیدکنندگان را درگیر کرده و آنها را به سمت اقدام راهنمایی کند. چطور نرخ تبدیل یا همان Conversion rate را افزایش بدهیم؟ در این مطلب 12 راه به شما نشان می‌دهیم که موجب افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت‌تان خواهد شد. سال ۸۳ بود که اولین کسب‌وکار‌ آنلاین خودم را راه‌اندازی کردم و تا امروز با علاقه زیادی مشغول کسب‌درآمد آنلاین و راه‌اندازی کسب‌وکار‌های مختلف در بستر وب هستم.

سئو به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و بر مواردی تاکید می‌کند که موجب افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شوند؛ مانند رفع لینک‌های شکسته، اصلاح نقشه سایت، طراحی منو کاربری و…. نرخ تبدیل زمانی بی‌ارتباط به این موارد نیست؛ اما بهینه‌سازی سئو سایت دلیل بر این نمی‌شود که نرخ تبدیل سایت شما بهینه شود. بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، به این معنی است که شما سعی می‌کنید از ترافیک فعلی وبسایت خود، نهایت استفاده را ببرید و میزان موفقیت خود را از تحلیل بازخوردهای مخاطبان می‌سنجید. در گام اول از این مقاله باید بدانیم که نرخ تبدیل دقیقا چیست و چگونه از داده‌ها می‌توان برای بهینه سازی آن استفاده کرد. از یک کاربرمعمولی به خریدار و یا سفارش دهنده خدمات.به میزان درگیری کاربران و خوانندگان سایت با فعالیت‌های مورد نظر سایت، نرخ تبدیل می‌گویند.

اما اگر شما قصد ردیابی کانورژنهای دیگری را هم دارید، باید با نحوه کانورژن ترکینگ در آنالیتیکس 4 آشنایی داشته باشید. درواقع برای اینکه اطلاعاتی در گزارش مسیرهای تبدیل در GA4 نمایش داده شود، باید قبل از هر چیز کانورژن‌های مد نظرتان را تعیین کرده باشید. اصول طراحی مینیمالیستی اطمینان می دهد که وب سایت شما عاری از عناصر منحرف است. ساماندهی مطالب در وب سایت به شیوه ای دوستانه با بیننده تضمین می کند که بازدید کنندگان وب سایت شما می توانند به راحتی از طریق مرور اطلاعات بدون ایجاد هرج و مرج بر روی آنها بمباران شوند. این اقدامات می‌توانند کمک کننده‌ای برای جذب اطلاعات تماس مخاطبان و ایجاد لیدهای با ارزش باشند. ارائه یک کتاب الکترونیکی یا گزارش صنعتی به عنوان امتیاز برای دریافت اطلاعات تماس، یک روش بسیار عالی برای جلب توجه خوانندگان و تبدیل آنها به لیدهای کیفی است.

با بهینه‌سازی، اهداف کوچک مثل پر کردن فرم ثبت‌نام در سایت، عضویت در شبکه اجتماعی و …، اهداف بزرگ بهبود می‌یابند. در مورد فرآیند «CRO» با افراد سازمان صحبت کنید و به آن‌ها گزارش و تحلیل ارائه دهید. توجه ویژه و خاصی به دعوت به اقدام (Call To Action) داشته باشید چون بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند. تست تقسیم «URL» وقتی استفاده می‌شود که باید تغییرات زیادی در طراحی صفحه انجام شود. در نتیجه، ایجاد یک صفحه جداگانه یا یک آدرس جدید برای صفحه، به‌صرفه خواهد بود. مطمئن شوید که داده‌های کمی و کیفی کافی برای پشتیبانی از اثبات آزمایش خود دارید.

بهتر است تمام صفحات مهم و باارزش سایت ریسپانسیو (Responsive) و دوست‌دار موبایل (Mobile Friendly) باشند. این‌گونه خیالتان راحت می‎‌شود که هیچ کاربر موبایلی از سایت شما ناراضی نخواهد بود و احتمال تبدیل شدن او از مخاطب به مشتری بسیار بالاست. می‌توانید با ابزار Mobile Friendly Test صفحات خود را از نظر ریسپانسیو و دوست‌دار موبایل بودن بررسی کنید. برای آن که شما بتوانید به داده‌های مورد نیازتان جهت به دست آوردن نرخ تبدیل دسترسی پیدا کنید ابزارهای مختلفی در دسترس شما وجود دارد. شما برای به دست آوردن نرخ تبدیل و فاکتورهای موثر در آن به اطلاعات زیادی نیاز دارید.

دو مورد از مهم‌ترین مشکلاتی که بلای جان سایت‌های فروشگاهی فارسی هستند و باعث کاهش نرخ تبدیل آنها شده‌اند، سرعت پایین و ریسپانسیو نبودن آنهاست. در مقالۀ «طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟» کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، احتمالا بعد از افزایش بازدید کنندگان سایت با حجم زیادی از سبدهای خرید رها شده (خرید هایی که هزینه آنها پرداخت نشده) روبرو می‌شوید. خیلی از کاربران شما بعد از انتخاب محصولات، تا مرحله پرداخت محصول هم جلو می‌روند اما ناگهان از سایت خارج می‌شوند. بسیاری از وبمستران برای اینکه مخاطبان‌شان را به سمت یک اقدام راهنمایی کنند، فقط به "لندینگ پیج" ها توجه می‌کنند و به پست های وبلاگ اهمیت نمی‌دهند.

در این مقاله با تعاریف بهینه سازی نرخ تبدیل، نرخ تبدیل و تبدیل آشنا خواهیم شد و سپس به راهکارهای بهبود نرخ تبدیل خواهیم پرداخت. نرخ تبدیل داده نشان دهنده آن است که چه تعداد از کاربران و بازدید کنندگان سایت شما، رفتار مورد انتظار شما را انجام داده‌اند. برای بهینه سازی نرخ تبدیل باید به داده‌های مختلفی دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند فرم‌ها و نظرسنجی‌ها و یا ابزارهای مختلف تحلیلی به دست خواهد آمد. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات شما می‌توانید از راهکارهای مختلفی مانند تولید محتوای مناسب، سادگی سایت، اقدام به عمل و غیره نرخ تبدیل داده خود را بهبود بخشید. صفحه اصلی یک وب‌سایت نقش بسیار حیاتی در بهینه سازی نرخ تبدیل دارد.

نرم افزار CRM سامان به عنوان یکی از محصولات این شرکت، نمایانگر تعهد، کیفیت و ارزش‌های اصلی این مجموعه است. منظور از هدف سایت، دقیقا همان چیزی است که شما بخاطر آن سایت را راه اندازی کردید. البته لزوما هدف یک چیز نیست، گاهی افراد اهدافی را در سر دارند. برای تخصیص بودجه به «CRO»، نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن بودجه درنظر بگیرید. اگر تصاویر سریع‌تر از چشم انسان حرکت کنند، چیزهای مهم دیده نمی‌شوند.

روش دیگری که با استفاده از آن می‌توانید به داده‌های مورد نیازتان دسترسی پیدا کرده و جهت ارتقا نرخ تبدیل از آن استفاده کنید، استفاده از فرم‌ها و نظرسنجی‌های مختلف است. این فرم‌ها می‌تواند دارای سوالاتی مانند سن، جنسیت و اطلاعات شخصی آنها باشد. همچنین می‌توانید از کاربر بپرسید، چه چیزی در سایت شما برای آنها جذاب است؟ نقطه ضعف و قدرت سایت شما چیست؟ و هر سوال دیگری که برای شما مهم است. برای آن که بتوانید نرخ تبدیل سایت خود را بالا ببرید، سایت شما باید بتواند در همان لحظه اول ورود کاربر به سایت، نظر مشتری را جلب کند. برای این کار موارد کلیدی مانند سرعت سایت، صفحه فرود و غیره وجود دارد که در گام اول از بهینه سازی باید به آن توجه کنید. در مقابل، صفحات با نرخ تبدیل پایین را بار دیگر بررسی کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید call to action تعیین شده، با محتوای مقاله مرتبط است، سعی در بهبود آن برای بهینه سازی نرخ تبدیل کنید.

برای بهینه سازی، باید بدانید که مشتریان کجا می‌روند و چه عناصری نیاز به بهینه سازی دارند. سرورها با اطمینان از صحت داده‌های ارسال‌شده و فراهم کردن بستری امن برای ذخیره‌سازی و پردازش آن‌ها، یکی از ارکان کلیدی در مدیریت داده‌ها هستند. سیستم‌های پایانه فروش (POS)در فروشگاه‌های فیزیکی، صندوق‌ها و پایانه‌های پرداخت به‌عنوان کلاینت داده‌های تراکنش را به GA4 ارسال می‌کنند. نمودار میله‌ای زیر هر بخش نشان می‌دهد که یک دایمنشن خاص (Channel ، Source، Medium ، Campaign) چه میزان اعتبار تبدیل در آن قسمت از مسیر تبدیل دریافت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، موس خود را روی نمودار هر بخش نگه دارید.

این ابزار در سال 2008، سه سال پس از معرفی Google Analytics، عرضه شد. برای استفاده از این ابزار، باید یک کد جاوااسکریپت (counter) را در بخش هد (Head) صفحات سایت خود قرار دهید. به زبان خیلی ساده، وب آنالیتیکس یک ابزار دیجیتال مارکتینگ است که برای اندازه‌گیری، جمع‌آوری، تحلیل و گزارش اطلاعات مهم درباره یک صفحه یا کل سایت استفاده می‌شود. در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، بالا سمت چپ، از طریق منوی کشویی، لیستی از تمام کانورژنهای موجود را مشاهده می‌کنید. برای تحلیل گزارش، بهتر است که یکی از کانورژن‌ها را انتخاب کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری