برنامه نویسی فریم ورک های نرم افزاری
فریم ورک چیست؟ انواع فریم ورک ها Framework در برنامه نویسی سایت آموزش برنامه نویسی الکامکو
فریم ورک نرم افزاری، به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که بر حل مشکلات خاص کسبوکار تمرکز کرده و از تلاشهای تکراری پرهیز کنند. فریم ورکها با ارائه اجزای از پیش ساخته و ابزارهایی که وظایف پیچیده را ساده می نمایند، استفاده مجدد از کد را ترویج خواهند داد. در نتیجه، توسعهدهندگان میتوانند بهترین عملکرد را ارائه نموده و به نیازهای متغیر بازار پاسخ دهند. همانطور که پیشتر مورد بررسی قرار گرفت، فریم ورک قالب و چارچوب ایجاد یک پروژه است، به همین دلیل ساختار کدنویسی خاصی را به برنامه نویس تحمیل میکند. بنابراین برنامه نویس باید طبق رویکرد برنامهنویسی فریم ورک مورد استفاده خود، طراحی پروژه را انجام دهد.
ActiveState Komodo یک IDE اختصاصی چند زبانه است که در macOS پشتیبانی میشود. در سیستم عاملهای مختلف ویندوز مایکروسافت، از ابزارهای خط فرمان برای توسعه به ندرت استفاده میشود. با این حال، هر یک از طراحی متفاوتی که معمولاً ناسازگاری ایجاد میکند، استفاده میکنند. اکثر فروشندگان اصلی کامپایلر برای ویندوز هنوز نسخههای رایگان ابزار خط فرمان خود، از جمله مایکروسافت (Visual C ++، Platform SDK , .NET Framework SDK، ابزار nmake) را ارائه میدهند. با توجه به تجربهای طولانی در عرصه برنامهنویسی و مواجهه با چالشهای گوناگون، به این نکته پی بردیم که نبود منابع آموزشی کاربردی و عمیق در سطح حرفهای، یکی از موانع اصلی رشد برنامهنویسان در کشورمان است.
امروزه به دلیل وجود انواع زبانهای برنامه نویسی، فریمورکهای برنامهنویسی متنوعی هم وجود دارند که هر کدام بر اساس زبان برنامهنویسی خاصی و برای عملکردهای مختلف ساخته شدهاند. در ادامه به معرفی انواع مختلف فریمورکها پرداخته و برخی از محبوبترین نمونههای آنها را بیان میکنیم. فریم ورک React یکی دیگر از فریم ورکهای متن باز فرانتاند جاوا اسکریپت به حساب میآید که توسط تیم توسعه شرکت فیسبوک ایجاد شده است. با استفاده از آن میتوان به سادگی در کدهای وب سایت تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد. Virtual DOM فهرستی درختی از اجزای درون صفحه را نشان میدهد و DOM سرنامی برای عبارت «Document Object Model» به حساب میآید.
این مقاله به بررسی جامع این مفهوم و انواع مختلف آن میپردازد تا شما با آگاهی کامل، انتخابهای مؤثرتری در پروژههای برنامهنویسی خود داشته باشید. برخی از فریم ورکهای رایج و پرکاربرد موبایل در ادامه این بخش از مقاله «فریم ورک چیست» ارائه شدهاند. برای مثال، یکی از محبوبترین و پرکاربردترین فریم ورکها «داتنت» است که در ساخت و طراحی وب سایتها کاربرد دارد. در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که چرا در برنامه نویسی از فریم ورک استفاده میشود. جنگو و فلاسک دو چارچوب وب متفاوت هستند که بر روی زبان برنامه نویسی پایتون ساخته شده اند.
به خاطر رایگان بودن فریم ورک ها، اغلب آن ها از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیستند. برای یادگیری و کار کردن با یک فریم ورک شما باید زمانی را صرف یادگیری آن کنید. فریم ورک ها علاوه بر مزایای زیادی که برای ما دارند، دارای نواقص و یا معایبی نیز هستند. این معایب ممکن است شما را برای استفاده از فریم ورک ها دچار تردید کند. اکثر فریم ورک ها رایگان و منبع باز هستند و شما می توانید به راحتی از قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهند بدون پرداخت هیچ هزینه ای استفاده کنید.
با استفاده از کامپوننت در برنامه نویسی، تیمهای توسعه میتوانند به راحتی وظایف را بین اعضای تیم تقسیم کنند و هر توسعهدهنده بر روی کامپوننتهای خاصی تمرکز کند. کامپوننت در برنامه نویسی معمولاً وابستگیهایی به یکدیگر دارند که باید به درستی مدیریت شوند. عدم مدیریت صحیح این وابستگیها میتواند به مشکلاتی مانند تداخلها و پیچیدگیهای غیرضروری منجر شود. این رویکرد همچنین در نرمافزارهای ویژه مانند Openlab استفاده میشود، جایی که کاربران نهایی میخواهند انعطافپذیری یک زبان برنامهنویسی کامل، بدون منحنی یادگیری سنتی مرتبط با یک را داشته باشند. برخی از IDEها به یک زبان برنامهنویسی اختصاصی اختصاص داده شده است؛ این امکان را میدهد که مجموعهای از ویژگیها که بیشترین تطابق را با الگوی برنامهنویسی زبان دارد. Godotیک فریم ورک منبعباز و رایگان است که برای توسعه بازیهای دو بعدی و سه بعدی طراحی شده است.
از کد TypeScript میتوان در وبسایتها استفاده کرد تا بدون نوشتن کد اضافی، در زمان کمتری به ورودی کاربر پاسخ مناسب دهد. راهاندازی فریم ورک و یادگیری ساختن یک برنامه بر اساس آن زمان میبرد. علاوهبراین، تدوین فریمورک ردپای کد یک برنامه ساده را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد. برخی از فریم ورکها ممکن است پیچیده باشند و نیاز به زمان و تلاش زیادی برای یادگیری داشته باشند. بسیاری از فریم ورکها دارای جامعههای بزرگ و فعالی هستند که میتوانند در حل مشکلات و پاسخ به سوالات کمک کنند. بعد از یافتن پاسخ این سوالات، به دنبال فریمورکهای سازگار با پیشنیازها بگردید.
Scikit-learn مبتنی بر پایتون است و به همین دلیل در توسعه سریع، ایمن و کارآمد است. Angular یکی از بالاترین رتبهبندی فریم ورک ها برای frontend است و یک فریمورک متنباز است که در سال 2010 توسعهیافته است. Angular بهطور خاص برای برنامههای کاربردی سمت مشتری و صفحات وب یک برنامه کاربردی توسعهیافته است. PyTorch یک فریم ورک محبوب و اپن سورس است و توسط فیسبوک برای هوش مصنوعی توسعه داده شده است. این فریم ورک برای ایجاد مدلهای یادگیری عمیق و توسعه شبکههای عصبی مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرد.
React یک فریم ورک منبع باز و جلویی است که توسط فیسبوک در سال 2013 توسعهیافته است. React اولین فریم ورکی است که از Document Object Model (DOM) استفاده میکند که بهگونهای کمک میکند که دادهها را بدون تأثیر در ارائه سمت مشتری تغییر دهد. فریمورکهای مختلفی برای توسعه وب وجود دارد که در این بخش ما مهمترین آنها را معرفی خواهیم کرد. با استفاده از فریم ورک ها می توانید پروژه های بسیار پیچیده ای را انجام دهید. با استفاده از فریم ورک ها زمینه ی پیشرفت شما در کارتان فراهم می شود.
تعریف کوتاه و ساده کدهای غیر قابلتغییر این است که فریم ورکها مجموعهای از کدها را تولید میکنند که در بیشتر مواقع در دسترس برنامه نویسها و توسعه دهندگان نیستند. ولی کدهایی که به وسیله کتابخانهها در برنامه ایجاد میشوند، کاملاً قابل لمس هستند. در ادامه این مقاله، به بررسی تفاوت بین زبان برنامه نویسی و فریم ورک پرداخته شده است. فریمورک یا چارچوب نرمافزاری، ساختاری است که توسعهدهندگان میتوانند بر اساس آن برنامههای نرمافزاری را توسعه دهند. این چارچوب به طور خاص برای یک پلتفرم و با استفاده از یک زبان برنامهنویسی خاص طراحی شده است.
در بخش بعدی از مقاله «فریم ورک چیست» به بررسی انواع گوناگون فریم ورکها در برنامه نویسی پرداخته شده است. برنامه نویس با توسعهپذیری میتواند ویژگیهای جدیدی را به فریم ورک اضافه کند و رفتار ویژگیهای موجود را برای رسیدن به نیازهای برنامه بدون تغییر کدهای منبع اصلی تغییر دهد. فریم ورکهای خوب با در نظر گرفتن ویژگیهای توسعهپذیری ساخته میشوند. اگر فریم ورکی قابل توسعه نبود و عملکرد نسبتاً محدودی داشت، جذابیت یادگیری آن برای توسعه دهندگان کاهش مییابد. در ادامه، برای درک بهتر مفهوم توسعهپذیری به بررسی یکی از اصول مهم در برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming | OOP) به نام «باز بسته» (Open Closed) پرداخته میشود. فریم ورکها معمولاً ترکیبی از کتابخانهها، ابزارها و رابطهای برنامهنویسی (APIs) ارائه میدهند که فرآیند توسعه را آسانتر میسازند.
فریم ورکهای محبوب توسعه وب برای فرانت اند Angular ،Vue.JS ،Bootstrap هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها به صورت جداگانه میپردازیم. فریم ورکها با ارائه ساختارها و ابزارهای از پیش آماده، سرعت فرآیند توسعه را بالا میبرند. همچنین، در آخرین بخش از این مقاله، انواع فریم ورک از جمله فریم ورکهای موبایل، توسعه وب به صورت فرانتاند و بکاند، مدیریت محتوا و هوش مصنوعی و مثالهایی از آنها بررسی شدند. در نهایت، سعی شد در این مقاله فیلمهای آموزشی که بیشترین ارتباط را با موضوع فریم ورک دارند نیز برای علاقهمندان و توسعه دهندگان معرفی شوند. برخی از سیستمهایی که فریم ورکهای سیستم مدیریت محتوا جوملا استفاده میکنند، شامل IKEA ،LINUX ،Holiday Inn ،Harvard University و سایر موارد میشوند.
جوملا برای استفاده توسط افراد غیرمتخصص، از دروپال سادهتر و از وردپرس کمی سختتر است. این پلتفرم، سومین پلتفرم محبوب مدیریت محتوا به شمار میرود که از نظر سئو بهینهسازی شده است و امنیت خوبی دارد. برای مثال، «Curl» کتابخانهای برای زبان PHP است، زمانی که یکی از تابعهای Curl استفاده میشود، کدهای PHP تابعی خاص را در این کتابخانه فراخوانی میکنند. به عبارت دیگر، کدهای برنامه فراخوانی کننده و کدهای کتابخانه فراخوانی شونده هستند. یک نقطه ضعف قابل توجه برای تیم ها این است که تکیه شدید به یک چارچوب میتواند برخی از یادگیری های لازم برای به دست آوردن درک بهتر از خود سیستم یا زبان را مبهم کند.
فریم ورک framework یک نرم افزار کاربردی است که به برنامه نویسان در توسعه اپلیکیشنهای جدید و نوین کمک میکند. زبان برنامهنویسی به عنوان ابزار اصلی برای نوشتن کدهای نرمافزار استفاده میشود، در حالی که فریم ورک یک بستر و زیرساخت است که توسعهدهندگان را در استفاده از الگوها و شیوههای بهینه هدایت میکند. این ابزارها باعث افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تسهیل در نگهداری و توسعه نرمافزارهای پیچیده میشوند. در نتیجه، بسیاری از شرکتها و تیمهای توسعه به منظور افزایش کارایی و تسریع در فرآیند توسعه به سمت استفاده از فریم ورکها روی آوردهاند. یعنی این جزئیات را پنهان کرده و در قالب یک رابط برنامه نویسی سادهتر به توسعهدهندگان ارائه میدهند.
فریم ورک ها برای حرفهای شدن در برنامهنویسی واجب هستند و هر برنامهنویسی در مسیر پیشرفت شغلی خود یک فریم ورک را انتخاب میکند. چه در حال توسعه وبسایت باشید، چه اپلیکیشن موبایل یا حتی یک سیستم پیچیده یادگیری ماشین، انتخاب یک فریم ورک مناسب میتواند مسیر شما را هموارتر کند. همچنین، ما تفاوت بین فریمورکها و کتابخانهها را مورد بررسی قرار دادیم. کتابخانهها مجموعههایی از توابع هستند که توسعهدهندگان میتوانند به منظور افزایش کارایی و جلوگیری از تکرار کد، از آنها استفاده کنند. در مقابل، فریمورکها ساختارهای جامعتری هستند که نه تنها کتابخانهها، بلکه معماری کلی و منطق کنترل برنامه را نیز دربرمیگیرند.
نمونهای از پشتههای شناخته شده LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL ،PHP) است. برای توسعه و بهره برداری از برنامههای کاربردی وب و خدمات وب استفاده میشود و از سیستم عامل لینوکس، وب سرور آپاچی، سیستم پایگاه داده MySQL و مفسر اسکریپت سمت سرور PHP تشکیل شده است. در محیط IT و برنامه نویسی، اغلب از اصطلاحاتی مانند چارچوب، SDK، پشته و کتابخانه استفاده میشود. گاهی اوقات خود تولیدکنندگان، پلتفرمهای برنامه نویسی را Framework یا SDK مینامند. با توجه به انواع مختلف و موارد استفاده فریم ورک ها، ساختار و اجزای آن میتوانند بسیار متفاوت باشند.
بدون شک یکی از مهم ترین اهداف ساخت فریم ورک ها صرفه جویی در وقت توسعه دهندگان است. با استفاده از فریم ورک دیگر لازم نیست شما به صورت دستی مشکلات رایج را حل کنید. برای توسعه ی یک نرم افزار وظایف زیادی بر عهده ی توسعه دهنده است که فریم ورک بخش زیادی از این وظایف را انجام می دهد و از نوشتن کدهای تکراری نیز جلوگیری می کند. یک برنامه نویس موفق باید ذهنی خلاق داشته باشد تا بتواند با انواع چالش های ذهنی روبه رو شود و آن ها را حل کند. افرادی که برنامه نویس نیستند و یا تازه وارد دنیای برنامه نویسی شده اند، حل کردن چالش های ذهنی برای آن ها دشوار است. یکی از اهداف فریم ورک ها ساده کردن روش ها و چالش های گوناگون در برنامه نویسی است.فریم ورک ها برای اهداف زیادی ایجاد شده اند که در ادامه ی مقاله، مهم ترین اهداف فریم ورک ها را بررسی می کنیم.
برنامه نویسی کامپوننت محور یک پارادایم برنامه نویسی است که بر اساس استفاده از کامپوننتهای مستقل و قابل استفاده مجدد برای ساخت نرم افزار ساخته شده است. با استفاده از کامپوننتها، توسعهدهندگان میتوانند به راحتی ویژگیهای جدید را به سیستم اضافه کنند یا تغییرات لازم را اعمال کنند، بدون اینکه نیاز به بازنویسی کامل کد باشد. مرز بین IDE و سایر قسمتهای وسیعتر از توسعهٔ نرمافزار کاملاً مشخص نیست. گاهی یک سیستم کنترل نسخه یا ابزارهای مختلف برای سادهسازی یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) یکپارچه شده است. بسیاری از IDEهای مدرن همچنین دارای یک مرورگر کلاس، یک مرورگر شیء و یک نمودار سلسله مراتبی کلاس برای استفاده در توسعهٔ نرمافزار شیگرا هستند. سایتهای معتبری مانند freeCodeCamp و W3Schools منابع رایگانی برای یادگیری برنامهنویسی فراهم کردهاند.
هر کامپوننت معمولاً شامل ترکیبی از کد، دادهها و منطق پردازشی است که با همدیگر کار میکنند تا یک قابلیت خاص را فراهم کنند. کامپوننتها میتوانند در قالب ماژولها، ویجتها یا بخشهای قابل استفاده مجدد در برنامههای بزرگتر دیده شوند. Qt یکی از محبوبترین فریم ورکهای GUI است که برای ساخت نرمافزارهای گرافیکی چندسکویی استفاده میشود. این فریم ورک به زبان C++ نوشته شده است، اما با زبانهای دیگر مانند Python (از طریق PyQt) نیز قابل استفاده است. Qt به دلیل قدرت و انعطافپذیری بالا در پروژههای بزرگ و پیچیده، از جمله نرمافزارهای صنعتی و تجاری، بهطور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد. Django و Flask دو فریم ورک وب مختلف هستند که بر روی زبان برنامه نویسی پایتون ساخته شده اند.
یادگیری Java میتواند شما را برای مشاغل مختلف آماده کند، از توسعه نرمافزارهای موبایل گرفته تا طراحی سیستمهای بزرگ سازمانی. ابزارها و فریمورکهایی مانند Spring و Hibernate نیز به توسعهدهندگان Java امکانات بیشتری میدهند. فریم ورک چیست؟ در آموزش برنامه نویسی و دنیای فناوری اطلاعات و نرمافزار، واژه “فریم ورک” (Framework) به یکی از کلیدواژههای اساسی تبدیل شده است. فریم ورکها ابزارهایی هستند که به توسعهدهندگان کمک میکنند تا فرآیند ساخت نرمافزار را آسان کنند و به آن سرعت ببخشند. این ابزارها با ارائه یک ساختار استاندارد و مجموعهای از قوانین و رویهها، به برنامهنویسان اجازه میدهند تا بدون نیاز به نوشتن مجدد کدهای پایه، بر روی منطق اصلی برنامه تمرکز کنند.
مهمترین نکته در فریمورکها این است که میتوان آنها را به شیوۀ استاندارد توسعه داد. برای توسعه و اجرای برنامهها برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز در نظر گرفته شده است. این روششناسی توسعه برنامههای کاربردی را در سیستمهای مایکروسافت یکپارچه و ساختار میدهد. برای کاربران، چارچوب دات نت به عنوان میانافزار عمل میکند، بدون آن برنامههایی که از فریم ورک استفاده میکنند، قابل اجرا نیستند. فریم ورکهای فرانت اند برای ایجاد رابط کاربری وب سایت که توسط کاربران دیده میشود، مورد استفاده قرار میگیرند.
فریمورکهای front-end برای ساخت و اجرای سمت کاربر استفاده میشوند و وظیفه دارند که ظاهر پروژه را به نمایش بگذارند. توسعه بخش کاربر با استفاده از این فریمورکها معمولاً شامل ساختار پروندهها (مانند اجزای سازنده یا پیشپردازنده CSS)، ایجاد درخواستهای AJAX و سبکدار کردن اجزا و مرتبطکردن دادهها با عناصر DOM میشود. نمونههای معروف فریمورکهای سمت کاربر شامل React JS، Angular JS، jQuery و Ember.js هستند. ایده خوبی است که قبل از استفاده از فریم ورک هایی برای توسعه برنامه، با یادگیری تفاوت های زبان برنامه نویسی مهارت های برنامه نویسی را یاد بگیرید و توسعه دهید. اگر نه، ممکن است تجربه ارزشمندی را در زمینه فناوری زیرساختی که در یک فریم ورک وجود دارد از دست بدهید. با استفاده از فریم ورک نرم افزاری، توسعهدهندگان میتوانند چرخه توسعه را تسریع کرده، از بروز خطاها جلوگیری کنند و منابع موجود را مجدد مورد استفاده قرار دهند.
این فریم ورکها به دانشمندان داده کمک میکنند تا دادههای خام را به شکلی سازماندهی و تحلیل کنند که برای مدلسازی و پیشبینی مناسب باشد. پلتفرمهایی مانند Coursera، Udemy و Codecademy منابع عالی برای شروع برنامهنویسی ارائه میدهند. این دورهها معمولاً شامل آموزشهای ویدیویی، پروژههای عملی و گواهینامههای پایان دوره هستند. اگر به طراحی و توسعه وبسایت و یادگرفتن فریمورکهای آن علاقه دارید، باید با دوره آموزش طراحی سایت شروع کنید. بعد از این دوره، اگر به توسعه فرانت اند وبسایت علاقه داشته باشید، میتوانید دوره آموزش ری اکت را بگذرانید.
علم داده رشتهای است که دادهها را از منابع مختلف جمعآوری میکند و سپس با اعمال الگوریتمها و آمارهای مختلف آنها را تجزیه و تحلیل میکند. دانشمندان داده معمولاً با زبان پایتون کار می کنند و به همین علت، بسیاری از فریم ورکهای پایتون در علم داده مورد استفاده قرار میگیرند. React Native یک فریم ورک جاوا اسکریپت منبع باز و یا اپن سورس است که توسط متا ایجاد و نگهداری میشود. برنامه نویسان از React Native برای توسعه برنامههای سازگار با اندروید، iOS، macOS، وب و ویندوز استفاده میکنند. React Native توسط شرکتهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسکایپ، تسلا و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع فریم ورکها برای توسعه اپلیکیشنهای اندروید و ios استفاده میشود.
معماران ممکن است برای بهرهگیری از مزایای فریم ورکها، آنها را در معماری سیستم ادغام نموده و توسعه را تسهیل کنند. با این حال، معماری فقط به انتخاب فریم ورکها محدود نمیشود بلکه شامل تصمیمگیری برای طراحی در سطح کلان است که رفتار و ویژگیهای سیستم را تعریف میکند. این فریم ورکها به توسعهدهندگان کمک میکنند تا اپلیکیشنهای موبایل را برای سیستمعاملهای مختلف بسازند. ریاکت یکی از کتابخانههای اصلی برای ساخت رابطهای کاربری است که توسط فیسبوک توسعه یافته است. به دلیل ساختار کامپوننتمحور خود که امکان استفاده مجدد از کدها را فراهم میکند، معروف است. React.js که معمولاً React نامیده میشود، یک فریم ورک برنامه نویسی از زبان جاوا اسکریپت است که برای ساخت رابط های کاربری استفاده می شود.
در این حوزه بهتر است که از راه حلهای شخصی برنامه نویسها استفاده نشود و تنها از راه حلهایی استفاده شود که توسعه دهندههای خبره یا فریم ورکهای مخصوص این کار از آنها استفاده میکنند. فریم ورکهای بک اند اتصالی میان زبانهای برنامه نویسی و دیتابیسها ایجاد میکنند که توسعه دهندگان به راحتی بتواند دادههای کاربردی را در فرانت اند برنامه مد نظر به نمایش بگذارد. محبوبترین فریم ورکهای بک اند شامل Ruby on Rails، Django و Spring Boot هستند. بارگذاری فریم ورکهای بکاند روی سرور انجام میشود و فریم ورکهای فرانت اند در سمت کاربر و مرورگر وب پیادهسازی میشود. این فریم ورکها در طراحی بخشی از وب سایت به توسعه دهندگان کمک میکنند که کاربر آن را میبیند و به طور کلی میتوان گفت بخش دیداری وب سایت توسط فریم ورکهای فرانتاند طراحی میشود. از جمله این وظیفهها میتوان به مدیریت درخواستهای AJAX، تعریف ساختمان فایلها و طراحی مؤلفههای استایل وب سایت اشاره کرد.
فریمورک چیست؟ در این مقاله از مکتبخونه بهطور کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین انواع فریمورکها را معرفی میکنیم و بیان خواهیم کرد که این فریمورکها دقیقاً کجا استفاده میشوند و به جواب سؤالات احتمالی پیش رو خواهیم پرداخت. فریم ورک ها انواع مختلفی دارند و برای مقاصد مختلفی به وجود آمده اند. در این بخش از مقاله با انواع فریم ورک ها آشنا می شویم و هر کدام را به صورت مجزا توضیح می دهیم. فریم ورک ها ابزارهایی دارند که می توانید همیشه از آن ها استفاده کنید.فریم ورک ها کدهای پیش فرضی دارند. شما می توانید بعد از انجام یک پروژه، از پروژه ی خود کپی تهیه کنید و کدهایی که برای پروژه ی بعدی لازم نیست را پاک، و مجددا از فریم ورک برای یک پروژه ی جدید دیگر استفاده کنید.
کتابخانهها مجموعهای از ابزارها یا توابع هستند که کدهای برنامه در صورت لزوم آنها را فراخوانی میکنند و به عنوان کمککننده و ابزاری برای برنامه شما عمل میکنند. فریمورک اما یک طرح اولیه ساختاری است و اسکلتی را فراهم میکند که در آن توسعهدهندگان کاربرد و معماری آن را بر اساس قوانین و ساختارهای فریمورک شکل دهند. توسعه وب به معنی فرایند ساخت و نگهداری انواع سایتها و اپلیکیشنهای تحت وب است. بنابراین وقتی از این عبارت استفاده میکنیم، هم راجع به صفحات وب ایستا (استاتیک) و پویا (داینامیک) صحبت میکنیم و هم وباپلیکیشنها. فریمورکهای این حوزه میتوانند انواع منابع، سرویسها و رابطهای برنامهنویسی اپلیکیشن (API) را در اختیار توسعهدهندگان بگذارند. ضمنا این فریمورکها در دو دستهبندی «فرانتاند» و «بکاند» قرار میگیرند.
برخی افراد ممکن است فکر کنند که فریم ورکها تنها مجموعهای از کتابخانهها هستند و در واقع هیچ تفاوتی با کتابخانههای مختلف زبانهای برنامهنویسی ندارند. اما این تصور نادرست است، زیرا تمام فریمورکها به کتابخانهها وابسته نیستند و از آنها استفاده نمیکنند. برای درک بهتر تفاوت میان کتابخانه و فریمورک، ابتدا باید یک تعریف واضح و کامل از کتابخانه ارائه کنیم. هر چه پروژه پیچیدهتر و دارای ویژگیهای بیشتری باشد، حجم کدنویسی نیز به همان اندازه افزایش مییابد و در نتیجه، احتمال بروز خطا و اشتباه در کدها نیز بیشتر خواهد شد. Express.js ویژگیهایی قدرتمند مانند مدیریت مسیرها، پشتیبانی از میانافزارها، موتورهای ایجاد الگو و ادغام آسان با پایگاه دادهها دارد.
برنامه نویسی یونیتی