راهنمای خرید کفش ورزشی و کفش پیاده روی

• كف پای معمولی: اگر نواری كه پنجه و پاشنه پا را به هم وصل می كند، پهنای معمولی داشته باشد می توان كف پای شما را ایده آل دانست و این بدین معنی است كه پای شما استعداد پیچ خوردگی به سمت داخل یا خارج را ندارد. ۵. زمین داخل سالن (Indoor). افرادی که دارای کف پای صاف هستند بهتر است کفشی را انتخاب نمایند که لایه ی میانی آن سفت باشد تا بتوانند کنترل بیشتری را بر روی حرکات خود داشته باشند. افرادی که بازیکن معمولی فوتسال هستند و خیلی به دنبال انجام حرکات تکنیکی یا قدرتی نیستند اما در طول هفته یکی دو جلسه بازی می کنند، باید به دنبال خرید کفش فوتسال طرح اورجینال باشند.

بازیکنان تنیس به کفشی احتیاج دارند که در حین حرکات سریع پهلو به پهلو یا تغییر وزن از پایی به پای دیگر، از آن ها پشتیبانی کند. پوشيدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسيب نميرساند، بلکه به زانو، کمر، استخوانهاي ستون فقرات و لگن هم آسيب وارد مي کند. ضمن اينکه پوشيدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسيب نميرساند، بلکه به زانو، کمر، استخوانهاي ستون فقرات و لگن هم آسيب وارد مي کند. کف کفش باید دارای عاج مناسب باشد تا از سر خوردن فرد جلوگیری کند. در مقايسه با کفش های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنهای حدود 2/5 سانتي متر 22 درصد، کفشي با پاشنه 5 سانتي متر 57 درصد و کفشی که پاشنه 8 سانتي متري دارد 76 درصد به ديسکهاي بين مهرهاي و زانو بيشتر فشار وارد مي کند. در اين حالت فشار زيادي به ديسکهاي بين مهرهاي ستون فقرات و مفصل زانو وارد مي شود.

کفشهاي پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض مي کنند و عمليات خونرساني در اين عضلات را مختل مي کنند. همچنين کفشهاي تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبيعي خارج کرده و پس از مدتي آن را ضخيم کرده و پينه ايجاد مي کنند. كف پای قوس دار: اگر نواری باریك، پنجه پا و پاشنه را به هم وصل كند احتمالاً شما كف پای قوس دار دارید و از این رو مستعد پیچ خوردگی پا هنگام راه رفتن هستید. در هنگام این ارزیابی باید نکاتی مانند درد در حین راه رفتن، تاول و احساس گرما را در نظر داشته باشید. پاها در اثر کارکردن و راه رفتن و یا دویدن در طی روز متورم شده و بزرگتر خواهند شد؛ بنابراین، شب کفش خود را خریداری کنید تا بعدا مشکلی با سایز کفش پیدا نکنید.

اگر هر نوع فشار یا سفتی در قسمت پشت خود احساس می کنید ، احتمالاً کفش خیلی کوچک است و باید سایز بزرگتر را امتحان کنید. شماره پای شما كمي بزرگتر و يا كوچتر شده ياشد دقت كنيد ! کفشی که برای پای شما تنگ است را به امید جا باز کردن، خریداری نکنید زیرا این مسئله برای همه کفشها صدق نمیکند. هرگز کفش تنگ را به امید بزرگ شدن خریداری نکنید. بنابراین هنگام خرید کفش نو به سایز پاهای پیشین خود اتکا نکنید. همچنین هنگام خرید کفش پیاده روی به گودی پای خود توجه کنید و در آخر از کفشی استفاده نکنید که سلامتی شما را به خطر بیندازد.